ДНЗ №12 "ЕДЕЛЬВЕЙС"
ЗАПОБІГАННЯ БУЛІНГУ В ЗДО
ПЛАН
заходів із запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі
в закладі дошкільної освіти № 12
на 2024-2028 роки
№ з/п |
Найменування |
Термін виконання |
Відповідальні |
1 |
Організація і проведення тренінгів з педпрацівниками з метою підвищення рівня їх професійної компетентності у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильства за ознако статі: – тренінг для педагогів «Турбота чи насильство»; – семінар для педагогів «Нульова толерантність до насильства» – дайджести для батьків «Світ без насильства», «Мій безпечний світ»; |
квітень 2024 р. вересень 2025 2024-2028 роки |
Директор, вихователь-методист |
2 |
Створення координаційної ради та проведення її засідань з розгляду питань запобігання та протидії домашньому насильству за ознако статі |
2024 рік |
Директор |
3 |
Проведення анкетування батьків, спостереження та бесіди з дітьми з метою привернення уваги до проблем подолання насильства в сім’ї та освітньому середовищі, жорстокого поводження з дітьми та захисту прав людини: «Шляхи вирішення конфліктів», «Визначення толерантності», «Як уберегти свою дитину від насильства», «Насильство в сім’ї», «Виявлення проявів насильства», «Чи можете ви розпізнати булінг?» |
квітень 2024 р. – квітень 2028 р. |
Вихователь-методист, вихователі |
4 |
Організація та проведення в ЗДО тематичних, інформаційно-просвітницьких та виховних заходів, інформаційних кампаній з питань запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильства за ознако статі, булінгу, цькування: – заняття «Ми різні, але ми рівні!», «Знай свої права, дитино», «Зміцнюємо кордони власної особистості»; – бесіди, години спілкування «Гендерна рівність», «Права – знаємо, обов’язки – виконуємо»; – перегляд відео кліпів, інформаційних меседжів «Толерантність – запорука людяності», «Подорож в країну знань та обов’язків», «Життя без насилля» – виставки дитячої творчості «Краса душі людської – доброта», «Талановиті діти України» |
щорічно, грудень |
Вихователь-методист, вихователі |
5 |
Проведення інформаційно-просвітницьких акцій в рамках щорічної Всеукраїнської кампанії «16 днів проти насильства» та відзначення пам’ятних дат: – 16 листопада – Міжнародний день толерантності; – 17 листопада (3й четвер місяця) – Міжнародний день відмови від паління; – 20 листопада – Всесвітній день дитини; – 25 листопада – Міжнародний день боротьби з насиллям відносно жінок; – 1 грудня – Міжнародний день боротьби зі СНІДом; – 3 грудня – Міжнародний день людей з обмеженими фізичними можливостями; – 5 грудня – Міжнародний день волонтера; – 8 грудня (2-га неділя місяця) – День благодійництва; – 10 грудня – Міжнародний день прав людини. |
За окремим планом |
Вихователь-методист, вихователі |
6 |
Проведення інформаційних кампаній, спрямованих на формування у суспільстві нетерпимого ставлення до насильницької моделі поведінки, підвищення рівня обізнаності людей про форми, причини і наслідки домашнього насильства, види та способи одержання допомоги постраждалим особам. |
2024-2028 роки |
Вихователь-методист, вихователі |
7 |
Забезпечення створення, придбання та розповсюдження буклетів, листівок, відео продукції з тематики запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі: «Ми проти насильства», «Стоп булінг!», «Твої права», «Права дитини», «Офіційно. Конфіденційно. Дієво.», « Не мовчи!», «Безоплатна правова допомога». |
2024-2028 роки |
Вихователь-методист, вихователі |
8 |
Забезпечення інформаційного наповнення офіційного веб-сайту ЗДО щодо запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства та конкретної інформації суб1єктів взаємодії, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству |
2024-2028 роки |
Директор, вихователь-методист |
НОРМАТИВНА БАЗА ЩОДО ЗАПОБІГАННЯ БУЛIНГУ
ВАЖЛИВА ІНФОРМАЦІЯ! 09 січня 2019 року набув чинності Закон України від 18.12.2019 року№ 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» |
Булінг (цькування) це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Типові ознаки булінгу (цькування) такі:
- систематичність (повторюваність) діяння;
- наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за нявності);
- дії ябо бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Порядок подання та розгляду заяв
щодо випадків булінгу (цькування) у закладі освіти
- Заяву про випадки булінгу у закладі освіти має право подати будь-який учасник освітнього процесу.
- Заява подається керівнику закладу освіти відповідно до Закону
України «Про звернення громадян». - Здобувач освіти, який став свідком булінгу у закладі, зобов’язаний
повідомити про це вихователя, психолога або безпосередньо керівника закладу освіти. - Педагог або інший працівник закладу освіти, який став свідком булінгу або отримав повідомлення про факт булінгу від здобувача освіти, який був свідком або учасником булінгу, зобов’язаний повідомити керівника закладу освіти про цей факт.
- Керівник закладу освіти має розглянути звернення.
- Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з’ясовує обставини булінгу.
- Якщо випадок цькування був єдиноразовим, питання з налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв’язання конфлікту вирішується у межах закладу освіти учасниками освітнього процесу.
- Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
- Здобувач освіти може звернутись на гарячу лінію ГО «Ла Страда –
Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до
соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги. Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу. Керівник закладу освіти має розглянути таке звернення та з’ясувати всі обставини булінгу.
Правила поведінки здобувача освіти
Закон України «Про дошкільну освіту» (зі змінами та доповненнями)
Стаття 27.Учасники освітнього процесу
Учасниками освітнього процесу у сфері дошкільної освіти є:
діти дошкільного віку, вихованці;
педагогічні працівники: директор, вихователь-методист, вихователі, практичний психолог, інструктор з фізкультури, музичні керівники, керівники гуртків, студій, секцій, інших форм гурткової роботи та інші спеціалісти;
{Абзац третій статті 27 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}
помічники вихователів та няні;
{Абзац четвертий статті 27 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}
медичні працівники;
батьки або особи, які їх замінюють;
{Статтю 27 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}
фізичні особи, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.
{Абзац дев’ятий статті 27 в редакції Закону№ 2145-VIII від 05.09.2017}
Щоб протидіяти булінгу, права і обов’язки учасників
освітнього процесу розширено:
Педагогічні працівники:
- Мають право на захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю;
- Зобов’язані повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).
Поради дітям щодо протидії булінгу – цькуванню:
- Уникай агресора й перебувай у товаристві друзів. Постійно перебувай у товаристві приятеля, щоб не залишатись наодинці з недругом. Перебувай в оточенні приятелів у транспорті (у шкільному автобусі), у коридорах або на перерві – скрізь, де можна зустріти кривдника. Запропонуй те ж саме своєму другу.
- Стримуй гнів. Розхвилюватись у зв’язку зі знущанням природно, але саме цього й домагаються агресори. Це змушує їх відчувати себе сильнішими. Намагайся не реагувати плачем, не червоній і не переймайся. Це вимагає великої кількості тренувань, але це корисна навичка дати відсіч агресору. Іноді корисно практикувати стратегію приведення себе в повну рівновагу, наприклад, рахувати до десяти, записувати свої гнівні слова на аркуші паперу, робити глибокий вдих або просто йти. Іноді треба навчати дітей робити непроникний вираз обличчя, поки вони не позбудуться небезпеки (посмішка або сміх можуть провокувати розбишаку).
- Дій хоробро, йди та ігноруй агресора. Твердо й чітко скажи йому, щоб він припинив, а потім розвернись й піди. Намагайся ігнорувати образливі зауваження, наприклад, демонструй байдужість чи вдавай, що ти захоплений бесідою по мобільному телефону. Ігноруючи задираку, ти показуєш, що він тобі байдужий. Зрештою, він, імовірно, утомиться діставати тебе.
- Усунь провокаційні фактори. Якщо агресор вимагає від тебе грошей на обід, принось обід із собою.
Рішучі дії:
- Розкажи дорослим про знущання. Вихователю, директору, батькам, вони можуть допомогти припинити знущання.
- Нічого не бійся, не мовчи, розповідай про це. Поговори з кимось, кому ти довіряєш, наприклад, із завучем, учителем, братом, сестрою або другом. Вони можуть запропонувати деякі корисні поради, і навіть якщо вони не можуть виправити ситуацію, це допоможе тобі відчути себе менш самотнім.Зателефонуй до єдиного контакт-центру системи безоплатної правової допомоги та отримай там поради, правовий захист (покроковий алгоритм дій, як діяти в тій чи іншій ситуації) 0 800 213 103.
- Повідом про факт цькування Національну поліцію України. Зателефонуй за номером 102 та розкажи усі подробиці знущань.
ВИХОВАННЯ МОЛОДОГО ПОКОЛІННЯ – ЦЕ НЕВІД’ЄМНА СКЛАДОВА ПРАВО ПРОСВІТНИЦТВА. І ДУЖЕ ВАЖЛИВО, ЩОБ ДІТИ УСВІДОМЛЮВАЛИ СВОЄ ПРАВО БУТИ ЗАХИЩЕНИМИ І ЗНАЛИ, ЯК ДІЯТИ У РАЗІ ПОСЯГАННЯ НА ЇХНЮ ЧЕСТЬ ТА СВОБОДУ.
Стаття 172 Кодексу про адмінправопорушення передбачає штраф від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850 – 1700 грн.) або громадські роботи від 20 до 40 годин, якщо цькували вперше, від 40 до 60 годин, якщо дії вчинили повторно, або знущалась група осіб
Дослідження свідчать, що останнім часом значно збільшилася кількість дітей дошкільного віку з підвищеною тривожністю. Однією з основних причин такої негативної динаміки є жорстоке поводження з дітьми. Дитинство — пора становлення особистості. І саме у цей період дитина потребує найбільшої уваги і захисту. Тож найближче оточення має забезпечити дитині належний догляд та турботу, а головне — безпечне і радісне існування.
Профілактика жорстокого поводження з дітьми
Кожним зверненням до дитини — словом, інтонацією, жестом, і навіть мовчанням — ми повідомляємо їй не лише про себе, свій стан, а й про неї, частіше — саме про неї. Від повторюваних знаків схвалення, любові та прийняття у дитини з’являється відчуття: «зі мною все гаразд», «я — хороший». А від сигналів осуду, незадоволення, критики — відчуття «зі мною щось не так», «я — поганий». Емоційна пам’ять дитини фіксує ці відчуття, і вони стають основою формування самооцінки. У ранньому та молодшому дошкільному віці вплив найближчого оточення відіграє вирішальну роль у становленні особистості дитини.
З огляду на це колектив дошкільного закладу повинен систематично проводити роботу щодо профілактики жорстокого поводження з дітьми.
Формування у педагогів толерантного ставлення до дітей
Жорстоким поводженням з дітьми у дошкільному закладі можна вважати, зокрема:
Ø підвищений тон, крик педагога;
Ø необгрунтовані та неадекватно занижені оцінки;
Ø сувору дисципліну, яка тримається на страхові;
Ø авторитаризм, вимоги без пояснень.
Необхідною умовою попередження жорстокого поводження з дітьми є підвищення психологічної та педагогічної обізнаності педагогів. Дуже важливо, щоб педагоги усвідомлювали ті наслідки, до яких призводить жорстоке поводження з дітьми, та розуміли, які дії щодо дітей є жорстокими і де вимогливість межує з жорстокістю. А ще — необхідно формувати у педагогів толерантне ставлення до дітей. Адже педагоги мають за будь-яких умов проявляти великодушність до дітей, поважати їхні права, визнавати право кожної дитини бути іншою, сприймати її такою, якою вона є, вміти поставити себе на місце дитини, співпрацювати з нею на засадах партнерства.
Щоб домогтися гармонійних стосунків кожного педагога з дітьми, ми проводимо з педагогічним колективом різні форми методичної роботи. Зокрема було проведено такі заходи:
Ø анкетування «Що я знаю про толерантність?», «Чи толерантні Ви?»;
Ø консультації для вихователів «Портрет сучасного толерантного педагога», «Сходинки до гармонії у спілкуванні», «Створення доброзичливої, емоційної атмосфери», «Насилля у дитячому садку. Шляхи запобігання»;
Ø семінар-практикум із налагодження стосунків дітей з однолітками та дорослими «Ми й вони»;
Ø семінар з елементами тренінгу «Виховання любов’ю»;
Ø тематичне вивчення «Емоційне благополуччя дитини в умовах освітнього процесу дошкільного закладу»;
Ø засідання педагогічної ради на тему: «Психолого-педагогічна підтримка дитини».
Просвітницька робота з батьками
З перших років життя дитина «вбирає» все, що бачить і чує у себе вдома, адже її життєдіяльність стає часточкою життя сім’ї. Тож гармонійна та доброзичлива атмосфера сімейних стосунків дуже важлива для зростання малюка. Від доброзичливості найближчого оточення дитини залежить її емоційне і фізичне здоров’я, вміння контактувати з людьми. Діти, яких поважають, учаться поважати інших. Про яких турбуються — вчаться виявляти турботу. Яких люблять такими, якими вони є, — вчаться бути терпими до інших. Так закладаються основи гуманних стосунків батьків і дітей. Тому метою співпраці з родинами вихованців є допомогти батькам зрозуміти і прийняти сучасні гуманістичні ідеї та переконання, які грунтуються на повазі до особистості дитини. Адже батьки часто не розуміють, що їхні дії є жорстокими цодо дитини і можуть призвести до непередбачуваних наслідків.
Тож для попередження жорстокого поводження батьків з дітьми педагогами проводяться:
Ø інформаційні повідомлення на загальних батьківських зборах «Батьківська влада та обов’язок», «Ефективність виховання без покарань», «Емоційно-особистісні проблеми дитини», «Почуйте серцем голос Вашої дитини»;
Ø лекторії «Чи треба карати дитину?», «Безпомилкове виховання»;
Ø тематичну зустріч за круглим столом «Чому батьки чинять насильство ? »;
спільний з батьками випуск газети «До життя в якому світі ми готуємо дітей?»;
Ø відкриті перегляди занять з правового виховання в усіх вікових групах.
Тематичні блоки інформаційних матеріалів для батьків
Ø Батькам про права дитини
Ø Дев’ять заповідей батьківства
Ø Дисципліна — не покарання
Ø Золота середина
Ø Батькам, які прагнуть порозумітися з дитиною
Ø Несприятливі умови сімейного виховання
Ø Мистецтво хвалити
Крім того, в усіх вікових групах повинні бути розроблені інформаційні матеріали для батьків до низки тематичних блоків — пам’ятки, буклети, рекомендації тощо.
Попередження жорстокого поводження дітей з однолітками
Деякі діти інколи жорстоко поводяться з однолітками. Це виявляється в образливих прізвиськах, глузуванні над зовнішнім виглядом, погрозах, приниженнях. Саме у п’ятирічному віці діти можуть демонстративно заздрити одноліткам, зачіпати їх, змагатися з ними та часом агресивно підкреслювати власну перевагу.
Для формування психологічної єдності з іншими дітьми, позитивного спілкування, педагоги спрямували свої зусилля на розв’язання таких завдань:
Ø розширювати та поглиблювати знання дітей про стосунки з однолітками і дорослими, про загальноприйняті норми поведінки;
Ø розвивати емпатію — емоційну чутливість до почуттів інших людей;
Ø виховувати культуру прояву почуттів — радіти не лише власній перемозі, а й здобуткам товаришів, гідно програвати в іграх тощо;
Ø створювати атмосферу взаємоповаги та взаєморозуміння у дитячому колективі.
Організовуючи освітній процес, педагоги використовують різні методи і прийоми, що сприяють згуртуванню дитячого колективу. Це система педагогічних впливів, що містить ігрові ситуації, прийоми, різні колективні творчі ігри, ігрові заняття, спрямовані на створення позитивного емоційного настрою та атмосфери безпеки у групі однолітків.
Формуючи дружнє ставлення дітей до однолітків, ми керуємося твердженням, що дитина це не шматок глини, з якого можна виліпити усе, що захочеш. Дитина — особистість, яка здатна відчувати, переживати, сприймати, розмірковувати, хотіти, і, спираючись на свій унікальний досвід, мати свою власну точку зору та вибирати, як їй поводитися у тій чи тій ситуації. Тож ми намагаємося сформувати у дітей морально-етичні цінності, збагачуючи їхній досвід добрими вчинками, дружнім ставленням одне до одного, заохочуючи піклування про молодших та слабших, допомогу товаришам тощо.
Жорстоке поводження з дітьми та його наслідки
Жорстоке поводження з дітьми — це феномен, існування якого відоме з часу появи історичних записів людства. Оскільки насилля — не лише соціальне явище, воно пов’язане з природою людини.
На сьогодні не існує єдиного визначення терміну «жорстоке поводження з дітьми». Проте більшість дослідників і практиків у розвинених країнах користуються визначенням, запропонованим відомим американським психологом італійського походження Джеймсом Гарбаріно: «Будь-яку дію або бездіяльність стосовно дитини з боку батьків, осіб, які їх замінюють, а також закладів або суспільства загалом, внаслідок чого порушено фізичний або психічний розвиток, здоров’я або благополуччя дитини, а також обмежено її права й свободи вважають жорстоким поводженням з дітьми».
Основними формами жорстокого поводження з дітьми є:
Ø психологічне (емоційне) насильство;
Ø сексуальне насильство або розбещення;
Ø фізичне насильство;
Ø нехтування інтересами та потребами дитини.
Психологічне (емоційне) насильство є стрижнем усіх видів насильства і зневаги стосовно дітей. Переважна більшість дослідників вважають, що психологічні особливості жертв насильства спричинені не стільки фізичними травмами, скільки насильством над особою.
Психологічне (емоційне) насильство може виражатися як грубим поводженням з дитиною, так і нелюбов’ю, несхильністю до неї, які демонструються різними способами. Якщо батьки постійно принижують, залякують та ображають дитину, брутально поводяться з нею, створюють для неї стресові ситуації, якщо вони рідко бувають задоволені дитиною, насміхаються над нею, то з упевненістю можна говорити про психологічне насильство над дитиною. Також емоційним насильством вважають відсутність емоційного контакту батьків з дитиною, коли батьки не проявляють своєї любові до дитини, не підбадьорюють і не приймають її.
Враховуючи думки провідних фахівців у цій галузі, пропонуємо таке робоче визначення психологічного насильства: «Психологічним (емоційним) насильством є одноразова або хронічна психічна дія на дитину або її нехтування батьками чи іншими дорослими, що призводить до порушення емоційного розвитку дитини, її поведінки і здатності до соціалізації.»
Виокремлюють п’ять основних типів руйнівної поведінки значущих для дитини дорослих, зокрема батьків, що заважають здоровому розвитку дитини, порушують її віру у себе, сприяють появі різних емоційних проблем і неадекватної поведінки:
Ø неприйняття;
Ø погрози або терор;
Ø ігнорування психологічних потреб дитини;
Ø ізоляція;
Ø розбещення.
Сексуальне насильство або розбещення — це залучення дитини з її згоди або без такої до сексуальних дій з дорослим (або з людиною, старшою за неї на три й більше років) з метою отримання останнім сексуального задоволення або вигоди.
Існує поширена думка, що особи, які вчиняють сексуальне насильство над дітьми, страждають психічними захворюваннями, настільки їх дії поза межами соціальних та етичних норм. Численні дослідження, переважно зарубіжних учених та фахівців, свідчать, що хоча сексуальні насильники дітей частіше хворіють на психічні захворювання, ніж інші люди, все ж таки переважно — це звичайні люди, але з певними психологічними особливостями.
Сексуальне насильство впливає на фізичне та психічне здоров’я і розвиток дитини, порушує процес її соціалізації. Травматичні наслідки насильницьких дій можуть негативно впливати на особистісний розвиток дитини протягом тривалого часу, інколи — все життя.
Фізичне насильство — це навмисне нанесення фізичних ушкоджень (травм) дитині батьками (іншими особами), що спричиняють порушення фізичного чи психічного здоров’я дитини і потребують медичного втручання, або позбавляють життя.
Основними психологічними наслідками фізичного насильства є симптоми, обумовлені стресом — напруженість, головний біль, психосоматичні розлади. Дитина, яку ображають, стає замкнутою, тривожною. Оскільки вона не знає, коли станеться наступний напад, дитина завжди насторожі, для неї характерна підвищена збудливість, готовність до нападу, а також страх перед майбутнім випробуванням болем. Щоб уникнути цього, дитина намагається не думати і не говорити про травмуючи події, вона прагне витіснити всі думки і спогади про заподіяну їй шкоду. На всі запитання, пов’язані з такими подіями, маленькі діти часто відповідають «не знаю».
Відчуваючи гнів проти того, що з нею відбувається, дитина стає агресивною щодо слабших — дітей чи тварин. Для дітей, що переживають фізичне насильство, характерні нав’язливі думки, що з’являються ніби нізвідки, тому їм важко зосередиться на грі або на занятті, вони неуважні, уникають спілкування з однолітками, відстають у розвитку.
Нехтування інтересами та потребами дитини — це відсутність належного забезпечення основних потреб дитини в їжі, одязі, житлі, вихованні, освіті, медичній допомозі з боку батьків або осіб, які їх замінюють, в силу об’єктивних причин (бідність, психічні хвороби, недосвідченість) і без таких.
Звичайно ж, усім батькам добре відоме значення повноцінного харчування, належного догляду, надання своєчасної медичної допомоги для нормального зростання і розвитку дитини. А от про значення емоційного спілкування для розвитку дитини, особливо у перші роки життя, на жаль, знають не всі. Перший рік життя дитина проводить з матір’ю, і порушення материнсько-дитячих стосунків у цей період завдає непоправної шкоди не лише психічному, а й фізичному розвитку дитини. Нехтування емоційними потребами дитини, відсутність доброзичливого, ніжного спілкування з дитиною під час догляду, відсторонення від проблем розвитку дитини тісно пов’язані з психологічним (емоційним) насильством.
Усі форми жорстокого поводження пов’язані між собою та негативно впливають на особистість дитини.
П’ять шляхів до серця дитини
Дотик — один із найважливіших проявів любові до дитини. У перші роки життя дитині необхідно, щоб дорослі брали її на руки, обіймали, гладили по голові, цілували тощо. Тактильна ласка однаково важлива і для хлопчиків, і для дівчаток. Виражаючи свою любов до дитини цього віку за допомогою ніжних дотиків, голубіння, поцілунків, ви домагаєтеся більшого емоційного відгуку, ніж словами «Я тебе люблю».
Слова заохочення. Коли ми хвалимо дитину, ми дякуємо їй за те, що вона зробила, чого досягла сама. Проте не треба хвалити дитину надто часто, адже тоді слова втратять усю силу і сенс. Кожна похвала має бути обгрунтованою та щирою.
Час, присвячений спілкуванню з дитиною, — це ваш подарунок для неї. Ви ніби говорите: «Ти потрібна мені. Мені подобається бути з тобою». Іноді діти, для яких батьки не знаходять достатньо часу, саме поганими вчинками привертають до себе їхню увагу: бути покараним краще, ніж бути забутим. Тож як би ви не були заклопотані, потрібно приділяти час не лише хатнім справам, перегляду телепередач, іншим задоволенням,
Подарунок. Багато батьків використовують подарунки, щоб «відкупитися» від дитини. Діти, які одержують ці подарунки, починають вважати, що любов можна замінити різними речами.
Слід пам’ятати, що ні кількість, ні коштовність подарунків не відображують силу почуття. Справжній подарунок дарують щиро: не в обмін, а просто так.
Допомога. Кожного дня діти звертаються до нас з різними запитаннями, проханнями про допомогу. Завдання дорослих — почути запитання та відповісти на них, вчасно допомогти дитині. Якщо дорослі допомагають дитині і роблять це з радістю, то душа дитини наповнюється любов’ю. Якщо батьки буркотять і сварять дитину, така допомога її не радує.
На кожному етапі розвитку дитини ми по-різному виражаємо свою любов до неї. Дуже важливо обрати саме ту форму вираження (дотик, слова заохочення, час, подарунки, допомогу), яка веде до серця дитини.